Postus inloggning | Vanliga frågor och svar | Ny användare | Kontakt |

Vanliga frågor och svar

På denna sida är det tänkt att du ska kunna lära dig mer om postus.se genom att läsa svar på vanliga (läs påhittade) frågor.

Hur blir man användare?
Du kan registrera dig som ny användare och börja bevaka paket omgående.

Varför ska man använda postus.se?
Om du beställer mycket paket från Ebay eller andra online handlare utomlands får du ofta ett kolliid när dom skickar sin försändelse till dig. Om du är som oss så vill du ha ditt paket så fort som möjligt och tycker det är tråkigt att vänta 2-3 veckor bara för att glömma bort vad du har beställt. Då kan det vara bra att lägga upp en bevakning på dina beställda försändelser, så du får en påminnelse och kan gå och hämta ditt paket redan när det ligger hos ditt ombud och slipper således vänta på avisering. Tjänsten är nästan meningslös om du beställer paket i Sverige, dom kommer ju nästan alltid dagen efter.

Vad kostar postus.se att använda?
Tjänsten är helt kostnadsfri, vi har istället valt att finansiera tjänsten via ett affiliateprogram med världens bästa prylsida DealExtreme. Köp gärna någon produkt där så får vi en liten slant som tack.

Vad menas med EMS?
EMS är en standard för att ange paketid som posten och EMS anslutna transportörer använder. Det används bland annat av USPS och givetvis Posten. Används inte av fraktkedjor som Schenker, UPS och DHL. Anges med 13 tecken per kolli, exempelvis: EN123456789SE. Det behöver inte börja med två bokstäver utan kan vara enbart siffror i början, men det avslutas alltid av ett par landsbokstäver.

Vad är skillnaderna på hur ofta man vill bli meddelad?
Väljer du att bli meddelad vid varje uppdatering kommer ett mail vid varje sorteringspunkt, det blir i snitt 5-7 mail per försändelse. Väljer du däremot enbart första uppdateringen kommer bara ett mail första gången svenska posten får nys om paketet. Exempelvis när det landar på Arlanda och sorteras. Det kan sen ligga hos tullen ett par dagar, men du kan givetvis följa paketet på postens egna hemsida.

Hur ofta kollas försändelsen status?
Måndag till fredag dag mellan kl 7 och 21: en gång i halvtimmen.
Måndag till fredag natt mellan kl 21 och 7: en gång varannan timme.
Lördagar mellan kl 8 och 17: en gång i timmen.
Söndagar mellan kl 8 och 20: en gång i timmen.
Övrig tid sker ingen uppdatering alls.

Varför är det sådan fördröjning på uppdateringarna?
Eftersom vi inte kollar alla försändelser hela tiden utan har ett löpande schema enligt ovan kan det bli ett par timmars fördröjning på uppdateringar, sen verkar det som Postens API också släpar lite. Tillexempel från det att en hämtning skett kan det ta någon timme innan uppdatering sker i deras system.

Varför spåras inte paket som börjar på LN från US?
LN paket som är "Limited Tracking" och spåras egentligen inte alls, utan enbart inom USA. Ingen ytterligare information om paketen visas. När paketet når sverige går det som vanligt brev och kräver ingen underskrift för att hämta ut. Således inget spårbart paket.

Varför spåras inte paket som börjar på AV från SE?
Avier som börjar på AV är egentligen brev för stora för att delas ut. Ingen spårbarhet finns på dessa försändelser, ettiketten sätts på av närmaste brevbärare, inte av avsändaren alltså.

Hur ofta rensas gamla paket?
Vi tar bort paket när det passerat 6 månader från det att du lade till paketet för bevakning, har det inte kommit fram då kommer det förmodligen aldrig att komma fram.

Sidan postus.se använder cookies
Vi använder cookies för att hålla ordning på våra olika användare, så du enbart har tillgång till dina egna paket osv du vet, rätt fiffigt faktiskt. Du får en så kallad sessionskaka när du besöker vår sida. Den slänger förhoppningsvis din webbläsare när du stänger av den.

Vi hatar spam
Precis som du hatar vi också spam, därför skickar vi enbart e-post till dig med uppdateringar om dina försändelser. Vi använder inte din e-postadress för att skicka reklam, vare sig från oss eller från tredjepart. (Fy bubblan för ratsit). Vi säljer givetvis inte heller din e-postadress.


Tjänsten finansieras med förhoppning om att du köper något efter det att du klickat på denna reklambanner: